Zdrowe Święta

Wpis z dnia:

egg-256025_640Już za kilka dni Święta Wielkanocne. Jest to okazja do spędzenia czasu z najbliższymi, ale też do przejedzenia. Dlatego chciałabym podzielić się z Wami kilkoma wskazówkami, które pomogą osobom będącym na diecie i tym którzy na diecie nie są, ale nie chcą skończyć z bolącym brzuchem.

 

 

 

  1. Osoby, które podczas postu trzymały się postanowień niejedzenia słodyczy czy niepicia alkoholu muszą szczególnie uważać na czyhające pokusy. W święta ogrom słodkich przekąsek może powodować zbyt łapczywe sięganie po nie. Spróbujcie wsłuchać się wtedy w swój organizm, czy zjedzenie kawałka mazurka nie spowoduje uczucia zasłodzenia? Jeśli tak to nie sięgajcie zaraz po dokładkę aby nadrobić brak słodyczy w okresie postu.

Jednak czy skoro udało się wytrzymać taki czas z ograniczeniem wspomnianych produktów to może warto po świętach to kontynuować. Nie mam na myśli całkowitego wyeliminowania ulubionych produktów, ale np. sięganie po nie jedynie w weekendy? Wyjdzie to Wam na zdrowie, a start będzie łatwiejszy dzięki poczynionym wyrzeczeniom podczas postu 🙂

 

  1. Postaw na ruch, jeśli biegasz codziennie rano, rób to również w święta. Wyjdź z rodziną na spacer, jeśli pogoda dopisze wybierzcie się na przejażdżkę rowerem. Święta nie muszą (a nawet nie powinny) oznaczać dwu-dniowego siedzenia przy stole. Do kościoła pójdź pieszo, zostaw samochód na parkingu.

 

  1. Nakładaj sobie mniejsze porcje. Jedz powoli, ciesz się smakiem, zjesz wtedy mniej J

 

  1. Pij dużo wody, zielonej czy owocowej herbaty (oczywiście bez cukru). Nie kupuj słodkich, kolorowych napojów, zawierają bardzo duże ilości cukrów, z kolei wersje light czy zero są bogate w niezdrowe słodziki. Soki owocowe często są dosładzane, jeśli masz bardzo dużą ochotę na sok wybierz ten jednodniowy, jednak pamiętaj nie zastąpi on porcji owoców. Sok możesz też przygotować samodzielnie w sokowirówce ale też w blendrzerze (jabłka blenduj ze skórką, pomarańcze również z białą skórką -> jest to źródło błonnika i witamin).

 

  1. Jeśli to możliwe wybierz mały talerz. Badania dowodzą, że jedząc z mniejszego talerza zjadamy mniej.

 

  1. Święta Wielkanocne kojarzą się nam z jajkami. Jajka same w sobie nie są kaloryczne, jednak zazwyczaj jadamy je z dodatkiem majonezu i tłustych sosów.

 

Zrób sosy własnoręcznie na bazie jogurtu i ziół. Możesz też zrobić dietetyczny majonez, przykładowy przepis na dietetyczny majonez znajdziesz w poniższym linku:

http://zdrowe-odzywianie-przepisy.blogspot.com/2014/04/dietetyczny-majonez-to-nie-zart.html

 

  1. Zamiast słodyczy wybieraj owoce. Obok ciasta na stole może znaleźć się sałatka owocowa.

 

  1. Placki, babki, babeczki…

Cukier w cieście możesz zastąpić stewią lub ksylitolem (tutaj uwaga dla osób, które nie stosują go na co dzień – może powodować efekt przeczyszczający, trzeba organizm przyzwyczajać stopniowo).

Nie używaj twardych margaryn w kostkach. Zamiast nich wybierz olej (wtedy kiedy jest to możliwe np. w muffinkach) lub masło. Twarde margaryny zawierają niezdrowe tłuszcze trans.

Mąkę pszenną zastąp pełnoziarnistą, orkiszową, zmielonymi płatkami owsianymi…

Ciasta możesz zastąpić ich zdrowszymi odpowiednikami np. sernikiem na bazie kaszy jaglanej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Antyspam *